B2B-laders voor Campers: Compleet Onderzoek naar Werking, Installatie en Efficiëntie

B2B-laders voor Campers: Werking, Installatie en Praktische Toepassingen

Inleiding

Een Battery-to-Battery (B2B) lader – ook wel DC-DC-lader of laadbooster genoemd – is een laadapparaat dat de energie van de dynamo/startaccu omzet naar de juiste laadspanning voor een tweede (huishoud)accu. In campers met een dual-accusysteem zorgt een B2B-lader voor optimaal en veilig bijladen van de huishoudaccu tijdens het rijden, zelfs bij moderne voertuigen met slimme dynamo’s of bij accu’s met bijzondere laadvereisten (zoals lithium). Hieronder volgt een uitgebreid overzicht van B2B-laders in campers, met uitleg over hun werking, de noodzaak in bepaalde situaties, installatie-richtlijnen, efficiëntie, beschikbare laadprofielen, een vergelijking van voordelen en nadelen ten opzichte van alternatieve oplossingen, en tot slot enkele aanbevolen merken en modellen.

Werking van een B2B-lader

Een B2B-lader is in feite een slimme DC-DC-omvormer die de uitgangsspanning dynamisch aanpast om een tweede accu optimaal te laden. In plaats van de twee accu’s direct parallel te schakelen (zoals bij een klassiek scheidingsrelais), zet de B2B-lader de inkomende 12V (of 24V) van de dynamo om naar de ideale laadspanning voor de huishoudaccu. Dit gebeurt via een meertraps laadcurve (meestal bulk, absorptie en float) vergelijkbaar met een 230V acculader. Hierdoor wordt de tweede accu volledig en correct geladen, wat de levensduur ten goede komt. Bovendien functioneert de B2B-lader meteen als battery isolator: terugloop van stroom wordt voorkomen, zodat de huishoudaccu de startaccu niet kan ontladen wanneer de motor uit staat.

Verschil met diode- en relaisladers: Traditioneel werden tweede accu’s geladen via diodebruggen of via mechanische (gescheiden) relais. Een diodescheider laat stroom in één richting door van dynamo naar beide accu’s. Nadeel van oude diodebruggen was de spanningsval van ~0,7–1V, wat bij hogere laadstromen flink vermogensverlies en warmte opleverde. Zonder compensatie op de dynamo resulteerde dit in een te lage laadspanning op de tweede accu, waardoor die nooit vol raakte. Moderne MOSFET-scheidingsdiodes hebben dit probleem deels opgelost door een zeer geringe spanningsval (~0,1V) en hogere stroombelastbaarheid. Toch laden diodebruggen beide accu’s nog steeds met dezelfde spanning als de dynamo uitgeeft, zonder mogelijkheid tot spanningsverhoging of -regeling.

Een scheidingsrelais (eventueel een spanningsgestuurd relais/VSR) verbindt de pluspolen van start- en huishoudaccu direct zodra de motor draait. Dit is elektrisch gezien eenvoudig en (bij klassieke dynamo’s) effectief – er is nagenoeg geen energieverlies in het relais zelf en hoge stroom is mogelijk. Echter, ook hier geldt dat beide accu’s dezelfde laadspanning krijgen. In de praktijk betekent dit dat minstens één van de twee niet optimaal geladen wordt. Bij verschillende accutypen (bijv. een startaccu van loodzuur en een huishoudaccu van lithium) is direct parallel zetten ronduit af te raden. Een B2B-lader vormt dan de tussenstap: deze ontziet de dynamo/ECU en voorkomt de beperkingen van een traditioneel relais. De B2B-lader boost de spanning indien nodig – hij kan de uitgangsspanning verhogen tot boven de dynamo-spanning – zodat de huishoudaccu ook bij lagere dynamo-output vol kan worden geladen. Eveneens beperkt hij de laadstroom naar wat de huishoudaccu aankan en wat veilig is voor de installatie. Samengevat combineert een B2B-lader de functie van scheidingsrelais (accu’s koppelen/isoleren) met die van een intelligente meertraps acculader.

Wanneer is een B2B-lader nodig?

In bepaalde situaties is een B2B-lader essentieel om de huishoudaccu goed te kunnen laden:

  • Voertuigen met Euro 5/6 “slimme” dynamo’s: Moderne motoren met ECU-gestuurde dynamo’s besparen brandstof door de laadspanning variabel te regelen. Zo wordt na het starten de spanning vaak verlaagd tot ~12,5V zodra de startaccu ~80% vol is, en bij gas los (remenergie-terugwinning) juist kort verhoogd tot >15V () (). Een conventionele splitsing (relais/diode) faalt hier: bij 12,5V laadspanning krijgt de huishoudaccu nauwelijks lading, terwijl spanningspieken tot 15V juist overladen kunnen veroorzaken. In campers op moderne basisvoertuigen (bijv. Fiat Ducato Euro6) komt het dan voor dat de huishoudaccu tijdens het rijden leeg blijft of zelfs terugstroomt naar de startaccu via het relais. B2B-laders zijn in deze voertuigen noodzakelijk. Ze houden de dynamo “aan het werk” door een constante laadstroom voor de huishoudaccu te vragen, zelfs wanneer de slimme dynamo anders zou afschakelen. Dit activeert de dynamo langer, zodat de huishoudaccu wel degelijk geladen wordt. Kortom, om aan de emissie-eisen te voldoen beperken slimme dynamo’s de laadspanning, en een laadbooster is de tegenmaatregel om toch vol te laden.
  • Lithium (LiFePO₄) huishoudaccu’s: Lithium-accu’s worden steeds populairder in campers vanwege hun hoge energiedichtheid en cyclusstabiliteit. Ze hebben echter een ander laadprofiel dan loodzuur. Een standaard dynamo (gericht op lood-startaccu) laadt lithium onvoldoende vol of juist te snel in het begin. Bovendien kan een lege LiFePO₄ accu enorme stroom trekken – wat de dynamo en bedrading kan overbelasten. B2B-laders zijn sterk aanbevolen bij lithium: ze limiteren de laadstroom en hanteren de juiste laadspanningen. De B2B-lader voorkomt daarmee ook dat de lithiumaccu de loodzuur startaccu ontlaadt; direct parallel is geen optie omdat de laadvoorwaarden te verschillend zijn. Veel laadboosters hebben een speciale lithium-instelling om bij vol bereiken de stroom terug te regelen en geen druppellading te geven (zie Laadprofielen).
  • Hoge stroombehoefte of korte ritten: Als u grote huishoudaccu-capaciteit hebt of veel verbruikers, wilt u deze tijdens het rijden zo snel mogelijk bijladen. Een B2B-lader kan de laadcapaciteit maximaliseren door in bulk-modus de volle geprogrammeerde stroom te leveren tot de accu bijna vol is. Dit resulteert in aanzienlijk snellere lading vergeleken met een traditionele relaiskoppeling, vooral tijdens korte ritten. Bijvoorbeeld, waar een gewone dynamo via relais na korte tijd terugvalt naar onderhoudslading, zal een 30A B2B-lader gedurende de hele rit 30A (minus conversieverlies) in de huishoudaccu pompen tot de absorptiespanning is bereikt. Dit is essentieel als u regelmatig slechts korte afstanden rijdt maar toch een flinke accu volledig wilt bijladen. Ook bij campers met bijvoorbeeld een compressor koelkast of omvormer die tijdens het rijden veel stroom vragen, is een krachtige DC-DC lader zinvol om het verbruik bij te houden.
  • Accu ver van de dynamo geplaatst: In grotere campers of buscampers ligt de huishoudaccu vaak tientallen kabelmeters verwijderd van de dynamo, wat spanningsval veroorzaakt. Dit leidt normaal tot trager en onvolledig laden. Een B2B-lader compenseert deze val doordat hij vlakbij de huishoudaccu geplaatst wordt en de uitgangsspanning opwaardeert totdat de accu de juiste volt krijgt. Zelfs als er door de afstand maar 11–12V aankomt bij de lader, boost hij dit naar bijvoorbeeld 14,4V om de accu efficiënt vol te krijgen. Hierdoor is een laadbooster ook in oudere voertuigen zonder slimme dynamo nuttig wanneer de kabeltrajecten lang zijn of dunne bekabeling niet gemakkelijk te verbeteren is.
  • Verschillende systeemspanningen: In gevallen waar de start- en huishoudsystemen een verschillende nominale spanning hebben (bijvoorbeeld een truck met 24V boordsysteem en een 12V woonaccu, of een 12V auto die een 24V accupack wil laden), is een DC-DC lader de enige praktische oplossing. B2B-laders bestaan in varianten 12V->12V, 24V->12V, 12V->24V etc., die het spanningsniveau omzetten. Een voorbeeld is een expeditietruck: de 24V dynamo kan via een 24-naar-12V laadconverter een 12V huishoudaccu laden. Zonder zo’n omvormer is dat niet mogelijk zonder aparte dynamo of ingewikkelde circuits. Veel moderne boosters ondersteunen daarom meerdere combinaties van in- en uitgangsspanning in hetzelfde apparaat, of er zijn specifieke modellen voor elke combinatie.

Kortom, een B2B-lader is onmisbaar in moderne campers (Euro 5/6) en aanbevolen in situaties met hoge laadvereisten of bijzondere accu’s. In traditionele campers (oude motor, loodzuur huishoudaccu, korte kabels) kan een simpel relais volstaan, maar zelfs daar geldt dat een DC-DC lader de accu meestal voller krijgt en gezond houdt.

Installatie van een B2B-lader

Het correct installeren van een B2B-lader in een camper vergt enige aandacht. Hieronder een stapsgewijze uitleg:

  1. Plaatsbepaling: Monteer de B2B-lader zo dicht mogelijk bij de huishoudaccu, op een goed geventileerde plek (veel laders produceren wat warmte). Idealiter niet direct boven op de accu (ivm. eventuele gasontwikkeling) maar wel nabij, om spanningsverlies te minimaliseren. Houd rond het apparaat ruimte vrij volgens de voorschriften (meestal ~10 cm rondom voor koeling). Bevestig de lader stevig op een trillingsarme ondergrond.
  2. Accu’s loskoppelen: Koppel voor de installatie de minpool (massa) van zowel start- als huishoudaccu los voor veiligheid. Zorg dat er geen spanning op de kabels staat waaraan u gaat werken.
  3. Bekabeling dimensioneren: Gebruik voldoende dikke kabels voor de aanvoer vanaf de startaccu/dynamo naar de B2B-invoer en van de B2B-uitgang naar de huishoudaccu. Raadpleeg de handleiding voor de aanbevolen draaddiameter op basis van stroom en lengte. Bijvoorbeeld: voor een 30A DC-DC lader wordt vaak ~8 AWG (~8 mm²) kabel geadviseerd, met zekeringen van ~40–45A in de plusleidingen. Grotere laders (50–60A) vereisen navenant dikker kabelmateriaal (bij 50A bijv. 16 mm² of groter, zekering ~80A). Te dunne kabels veroorzaken voltverlies en warmte. Gebruik soepele, fijnaderige koperkabel die geschikt is voor automotive toepassingen (trillingsbestendig).
  4. Zekeringen plaatsen: Voorzie beide uiteinden van de pluskabel van een passende zekering of automaat – één dicht bij de startaccu en één dicht bij de huishoudaccu. Zo is de kabel aan beide zijden beschermd tegen kortsluiting. De waarde van de zekeringen moet iets hoger liggen dan de maximale laadstroom van de B2B-lader (bijv. 40A zekering voor 30A lader), tenzij de fabrikant anders specificeert. Gebruik bij voorkeur MIDI of Mega-zekeringen voor deze hoge stromen, in degelijk zekeringhouders. Verbind vervolgens de plus van de startaccu via de zekering met de Ingang (+) van de B2B-lader. Verbind de Uitgang (+) van de lader via de tweede zekering met de pluspool van de huishoudaccu.
  5. Massa aansluiten: In veel gevallen is de minpool (-) gemeenschappelijk via het chassis (negatieve aarding). Desondanks is het aan te raden een goede massa-aansluiting te realiseren. Verbind de minpool van de B2B-lader met een degelijk massa/verdeelpunt of direct op de minpool van de huishoudaccu. Bij niet-geïsoleerde laders zijn input- en outputmassa intern al doorverbonden, dus één massa-aansluiting volstaat. Bij geïsoleerde DC-DC laders moet u zowel de min van de startaccu als van de huishoudaccu naar aparte min-aansluitingen op de lader voeren – volg hier strikt de handleiding. Gebruik voor de massa dezelfde kabeldikte als voor de plus.
  6. Aansturen (ignition/D+): Bepaal hoe de lader detecteert dat de motor loopt. Veel B2B-laders schakelen automatisch aan zodra de ingangsspanning boven een drempel komt (bijv. >13,2V), wat meestal betekent dat de dynamo actief is. In voertuigen met slimme dynamo’s kan deze autodetectie echter in de war raken door variabele spanningen. Daarom hebben veel laders een ignition draad of D+ aansluiting. Sluit deze aan op een signaal dat 12V voert bij lopende motor – bijvoorbeeld de D+ uitgang van de dynamo of een geschakelde plus via het contactslot. Dit zorgt ervoor dat de B2B-lader alleen werkt als de motor draait. Heeft uw lader een aparte “engine detect” instelling via software (zoals Victron Orion’s Engine shutdown detection), stel deze dan in overeenkomstig de voertuigkarakteristiek. In complexe Euro6-voertuigen kan het nodig zijn de regeneratief remmen-modus van de lader te activeren (sommige Sterling laders bieden bijv. een automatische stand hiervoor), zodat hij omgaat met het aan/uit-karakter van de dynamo.
  7. Extra verbindingen: Installeer eventuele externe sensoren of remote inputs. Bepaalde laders hebben bijvoorbeeld een temperatuursensor voor op de accu – plaats deze op de aangegeven positie (meestal bovenop de huishoudaccu) voor temperatuurcompensatie. Anderen bieden een remote display of bediening; monteer en verbind deze indien gebruikt volgens de handleiding. Zorg ook dat ventilatieopeningen van de lader vrij blijven; sommige units hebben een ingebouwde ventilator die niet geblokkeerd mag worden.
  8. Configuratie laadprofiel: Stel de B2B-lader in op het juiste laadprofiel voor uw huishoudaccu. Dit kan via DIP-switches, jumpers of software/app gebeuren, afhankelijk van het model. Kies het type: loodzuur, AGM, Gel of Lithium (LiFePO₄) – of een specifieke spanningswaarde indien gevraagd. Bijvoorbeeld, zet een CTEK D250SE in de AGM modus als u AGM-accu’s heeft (deze geeft dan 14,7V absorptie) of in Lithium modus voor LiFePO₄ (14,4V absorptie, geen druppel). Bij Victron Orion Smart laders kunt u via de VictronConnect app de laadspanningen exact instellen en desgewenst de adaptieve 3-traps lading configureren. Controleer ook of een eventuele stroombegrenzing of Euro5/6-modus correct staat (Mastervolt Mac Plus bijv. heeft instelbare stroomlimiet voor Euro6 voertuigen).
  9. Controle van bestaande laadvoorzieningen: Als er al een scheidingsrelais of diodebrug in het camper-elektrisch schema zit, moet u voorkomen dat deze tegelijk actief is met de B2B-lader. Het is meestal aan te raden het oude scheidingsrelais te verwijderen of uitschakelen, omdat anders de twee accu’s toch direct gekoppeld kunnen worden (en daarmee de B2B-lader omzeild of belast wordt). In veel campers zit het scheidingsrelais in een elektroblok; raadpleeg de documentatie hoe dit uit te schakelen (soms kan een zekering of stekker van de D+ naar het relais worden verwijderd om het relais permanent open te laten). De B2B-lader neemt immers die taak over. Heeft u daarnaast een zonnepaneel met eigen laadregelaar of een 230V lader/omvormer, dan kunnen deze doorgaans parallel bestaan met de B2B-lader zonder bijzondere maatregelen. Een goede B2B-lader voorkomt terugladen van de huishoudaccu naar de ingang, dus uw 230V-lader of zonnepaneel zullen de startaccu niet via de B2B opladen. Enkele intelligente laders (zoals CTEK D250SE) kunnen wél een druppellading richting startaccu sturen zodra de huishoudaccu vol is. Dit is een nuttige bonusfeature om de startaccu bij lange ritten of bij zonnepaneel-lading ook vol te houden.
  10. Testen: Sluit alle verbindingen stevig aan (controleer nogmaals polariteit!) en bevestig de accuklemmen weer aan de accu’s (eerst de pluspolen, dan de minpolen). Start de motor en meet met een multimeter de spanning op de huishoudaccu. Deze zou binnen enkele minuten moeten oplopen naar de ingestelde absorptiespanning (bij lege accu eerst wellicht enkele tienden lager als de lader in bulk-mode maximale stroom geeft). Let op indicatielampjes of via een app of display op de B2B-lader of het laden actief is. Controleer ook of niets ongewoon warm wordt en of beide zekeringen intact blijven. Een goede installatie zal er nu voor zorgen dat de huishoudaccu veilig gaat laden zodra de motor draait, en automatisch afschakelt bij motor uit.

Tip: Documenteer uw installatie (schema, zekeringwaarden) en label de kabels. Zo wordt toekomstig onderhoud eenvoudiger. Bij twijfel over de voertuiggarantie (met name bij nieuwe Euro6-campers) laat de installatie uitvoeren of controleren door een specialist, om zeker te zijn dat het correct is geïntegreerd.

Efficiëntie en laadcapaciteit

Een veelgestelde vraag is hoe efficiënt een B2B-lader is vergeleken met alternatieve laadmethoden, en hoe hij de beschikbare laadcapaciteit benut. Er zijn hier twee aspecten: energierendement (hoeveel van de energie komt in de accu terecht) en laadeffectiviteit (hoeveel van de accucapaciteit wordt benut/hoe vol wordt hij).

Rendement: B2B-laders voeren een DC-DC conversie uit en verbruiken daarbij een fractie van de energie als warmte. Typische rendementen liggen rond de 87–95%, afhankelijk van model en belasting. Zo heeft de Victron Orion 12/12-30 een rendement van ~87% bij nominale belasting. Dit betekent dat van bv. 1000 W die uit de dynamo wordt getrokken, ~870 W als laadstroom in de huishoudaccu terechtkomt en ~130 W aan warmte verloren gaat. Een traditioneel scheidingsrelais heeft op zichzelf nagenoeg geen vermogensverlies (het is slechts een schakelaar), en moderne MOSFET-diodes verliezen amper 0,1V (bij 50A is dat 5W warmte, verwaarloosbaar). Op puur energetisch rendement scoort een directe relaiskoppeling dus iets beter dan een DC-DC lader, omdat er geen omzettingsstap is.

Laadeffectiviteit: Ondanks het kleine rendementsverlies zorgt een B2B-lader er doorgaans voor dat meer laadenergie effectief wordt benut om de accu vol te krijgen. Dit komt doordat hij de laadspanningen optimaliseert. Een standaard dynamo met relais zal de huishoudaccu vaak maar tot ~80% SoC laden, omdat de laadspanning (bij loodzuur ~13,8–14,0V na verloop van tijd) te laag is om de laatste 20% in de accu te duwen. De B2B-lader daarentegen boost de spanning naar 14,4–14,6V (afhankelijk van instelling) en hanteert een absorptiefase, waardoor de accu echt tot 100% vol kan komen. Dit maximaliseert de benutbare capaciteit van uw accu tijdens elke rit. Met andere woorden: hoewel een relais de energie zonder verliezen doorlaat, laat de dynamo zélf vaak “vroegtijdig los” (zeker bij slimme dynamo’s die terugregelen). De B2B-lader dwingt de dynamo om langer op hoog niveau te laden, of gebruikt de buffer van de startaccu om door te laden, en perst zo de accu vol waar een relais dat niet zou doen.

Bovendien beperkt een B2B-lader de stroom naar een waarde die de accu efficiënt absorbeert. Een loodzuuraccu neemt bijvoorbeeld in de laatste 20% van de lading nog maar geringe stroom op – de B2B schakelt dan naar absorptie (constante spanning) en laat de stroom geleidelijk dalen, precies zoals een 230V-acculader dat doet. Dit voorkomt overvulling en gasvorming, en betekent dat er geen energie wordt verspild in warmte of elektrolyse zodra de accu vol is. De efficiëntie in termen van laadstrategie is dus hoger, wat resulteert in een vollere accu en minder verspilling door over- of onderladen.

Vergelijking in de praktijk: Stel, u rijdt één uur en de dynamo levert initieel 80A, aflopend naar 20A. Met alleen een relais kan de huishoudaccu misschien ~30–40 Ah bijladen in dat uur, omdat de stroom na enkele minuten al flink zakt zodra ~13,8V bereikt is. Met een 30A B2B-lader daarentegen zal gedurende bijna het hele uur ~30A blijven stromen (tot absorptiespanning bereikt wordt), goed voor ~25–30 Ah, maar vervolgens zal de B2B nog een hogere spanning aanhouden om de laatste lading erin te krijgen – iets wat de relaisconfiguratie niet deed. Over meerdere uren rekenen betekent dit dat na 3–4 uur rijden de B2B-opstelling de accu vrijwel vol zal hebben (bijv. >90% vol), terwijl de relaisopstelling misschien op 70–80% blijft steken. Uiteindelijk moet u dus langer rijden of bijladen om dezelfde volle accu te bereiken zonder B2B.

Dynamobelasting: Een ander aspect is dat de B2B-lader de belasting op de dynamo en startaccu reguleert. Bij een volledig lege huishoudaccu en een directe koppeling kan er (theoretisch) zeer hoge stroom vloeien – beperkt door de interne weerstand van dynamo, bekabeling en accu. Dit kan de dynamo zwaar belasten. Een laadbooster trekt gecontroleerd stroom; bijvoorbeeld een 50A B2B zal niet meer dan 50A van de dynamo vragen, ongeacht hoe leeg de accu is. Dit is efficiënt in de zin van het beschermen van de dynamo tegen overbelasting en het voorkomen van inefficiënt hoge stromen die in warmte verloren gaan. Tegelijk moet opgemerkt worden dat bij klassieke (niet-slimme) dynamo’s en een flink lege tweede accu, een relaiskoppeling in de eerste paar minuten méér Ampères in de accu kan pompen dan een begrensde B2B-lader. In die situatie laadt een relais op korte termijn sneller (als de accu het toelaat). Maar moderne voertuigen en accu’s zijn zelden zo onbeheerst – en het verschil speelt vooral bij loodzuur (die een hoge startstromen nog wel opnemen). In de praktijk wegen de voordelen van gereguleerde laadkarakters zwaarder.

Conclusie efficiëntie: Een B2B-lader heeft een kleine omzettingspenalty (~5–15% verlies), maar dit weegt ruimschoots op tegen de betere laadkarakteristiek die bijna de volle accucapaciteit benut. U verbruikt iets meer brandstof om die laatste 5–10% te compenseren, maar krijgt er een 100% geladen huishoudaccu voor terug. Bovendien gaat die accu langer mee doordat hij correct geladen wordt (geen chronische onderlading of overspanning). Per saldo is een B2B-lader daarmee een zeer efficiënte oplossing voor camper-laadsystemen, zeker bij moderne voertuigen waarbij alternatieve methoden suboptimaal zijn.

Laadprofielen en accu-compatibiliteit

B2B-laders zijn doorgaans meerstaps acculaders met verschillende laadprofielen, zodat ze compatibel zijn met uiteenlopende accutypen. De meeste modellen ondersteunen loodzuur- en gel/AGM-accu’s én hebben modi voor moderne lithium-ijzerfosfaat (LiFePO₄) accu’s. Enkele belangrijke punten:

  • Meerstaps laadproces: Vrijwel alle B2B-laders hanteren een 3-traps laadcurve voor loodzuur-accu’s: Bulk (snelle lading met constante stroom tot laadspanning bereikt is), Absorptie (volgeladen maken met constante spanning, zodat de stroom geleidelijk afneemt) en Float (onderhoudslading op lagere spanning om de accu vol te houden zonder overladen). Deze methode zorgt voor een volledige en veilige lading. Sommige laders, zoals CTEK, spreken van een 5-staps proces – daarbij worden nog extra fases zoals analyse/evaluatie of reconditionering toegevoegd, maar in essentie blijft het erop neer komen dat er eerst stevig geladen wordt, dan afgevlakt en ten slotte onderhouden. Lithium-laadprofielen zijn vaak 2-traps (Bulk -> Absorptie) of hebben een aangepaste float-fase.
  • Loodzuur (natte accu’s): Een traditionele natte loodzuur- of MF (maintenance free) accu wordt meestal geladen met ~14,4V in bulk/absorptie en een float/druppel rond 13,5V. B2B-laders hebben hiervoor een standaardprofiel. Sommige bieden ook een recondition-modus om af en toe tot 15–15,5V te laden (ontzwavelingslading), maar dit wordt in voertuigen zelden automatisch gedaan om overkoken te vermijden.
  • AGM-accu’s: AGM (Absorbent Glass Mat) accu’s verdragen en verlangen vaak een iets hogere laadspanning voor volle lading. Veel laders hebben daarom een aparte AGM-stand waarbij de absorptiespanning ~14,7V is in plaats van 14,4V. De float bij AGM ligt meestal rond 13,6V. Een B2B-lader met AGM-profiel zorgt ervoor dat uw AGM huishoudaccu die laatste paar procent extra krijgt die hem volledig vol maakt. Let erop dat niet alle AGM’s hetzelfde willen: sommige (AGM deep-cycle) mogen 14,7V, andere (start-AGM of calcium-AGM) kunnen zelfs 15V nodig hebben. Check de accuspecificaties en kies een lader die dit toelaat. Veel B2B-laders hebben instelbare AGM-opties (bijv. “AGM1/AGM2”).
  • Gel-accu’s: Gel-accu’s (gel-elektrolyt) zijn gevoeliger voor te hoge laadspanning; vaak is ~14,1V het maximum in absorptie. Goede laadboosters hebben hiervoor een gel-profiel dat rond 14,0–14,2V blijft. De float voor gel is rond 13,8V. Als u gel huishoudaccu’s gebruikt, stel de lader hierop in om gasvorming (onherstelbare schade bij gel) te voorkomen. Dit profiel laadt iets langzamer af bij de laatste 10%, maar dat is inherent aan gel-accu’s.
  • Lithium (LiFePO₄) accu’s: B2B-laders die “Lithium-ready” zijn, hanteren een speciaal profiel voor Li-accu’s. Dit omvat meestal een hogere bulkstroom (indien mogelijk), absorptielading tot ca. 14,2–14,6V en vervolgens géén echte float maar een standby of een zeer lichte onderhoudsspanning. LiFePO₄-accu’s nemen de bulkstroom op tot ze bijna vol zijn en gaan dan abrupt naar een vrijwel volle status (de laadcurve is platter). Eenmaal vol hebben ze geen druppellading nodig; in feite is langdurig floaten op 13,5V+ onnodig en kan het de accu stress geven. Daarom stoppen veel laders de laadcyclus als de lithiumaccu 100% bereikt heeft (of ze zakken terug naar een lage “float” ~13,3V enkel om de zelfontlading of verbruikers te compenseren). Zo heeft de CTEK D250SE in lithium-modus een laadvoltage van 14,2V en daarna geen traditionele float. Victron Orion’s lithium-profiel is standaard 14,2V absorptie en 13,5V float, maar die float is meer om parallel verbruik te voorzien en niet om de accu vol te “drukken”. B2B-laders voor lithium hebben vaak ook geen temperatuurcompensatie of een beperkte vorm daarvan, omdat Li-accu’s een ingebouwde BMS hebben die bij extreme temperaturen het laden regelt/afschakelt.
  • Temperatuurcompensatie: Voor loodzuur-profielen passen veel laders de laadspanning aan op basis van de accutemperatuur. Een warme accu heeft minder spanning nodig om vol te raken dan een koude (anders gaat hij gasvormen). Daarom is een temperatuursensor handig: de lader verlaagt bij hoge temperatuur de absorptiespanning iets en verhoogt deze bij koude omstandigheden. Dit is vooral relevant als de accu zich binnenin de (verwarmde) camper bevindt of juist buiten in de kou. Bij lithium-profielen wordt temperatuurmeting soms alleen gebruikt om laden onder 0°C te voorkomen (Lithium mag niet geladen worden bij onder ~0 à +5°C zonder schade). Bepaalde laders schakelen automatisch uit of houden de stroom beperkt als de Li-accu te koud is.
  • Instelbaarheid: De meeste kwaliteitsmerken bieden meerdere voorgeprogrammeerde laadcurves. Bijvoorbeeld de Mastervolt Mac Plus heeft profielen voor nat, AGM, gel én Li-ion (LiFePO₄) die u via DIP-switches kiest. Sterling gaat nog verder en geeft 9 presets én een handmatige programmeerstand voor volledig custom laadprofielen. Victron’s Orion-Tr Smart laat u via de app elk aspect (absorptie-, floatspanning, duur, compensatie, reconnect etc.) finetunen. Deze flexibiliteit is nuttig als u afwijkende accu’s hebt (bijv. Calcium-Calcium accu’s die 15V nodig hebben, of start/lampen-accu’s die anders laden). Voor de meeste campergebruikers volstaat echter het juiste profiel te kiezen volgens het type accu.

Compatibiliteit samenvatten: Vrijwel alle moderne B2B-laders zijn compatibel met loodzuur, AGM, gel én lithium. Dit wordt vaak expliciet vermeld door de fabrikant. Het is belangrijk de lader juist in te stellen; een verkeerde instelling (bijv. AGM profiel terwijl u een gel-accu heeft) kan leiden tot onder- of overladen. Neem dus de tijd om de schakelaarposities of software-instellingen door te nemen. Een goede laadbooster detecteert ook de accuspanning en zal niet proberen een 6V of 12V accu te laden met een verkeerd profiel – hij is ontworpen voor een bepaald systeem (12V of 24V nominal). Zorg dat u het juiste model (12V-versie voor 12V systemen, 24V voor 24V systemen) koopt, aangezien de laadprofielen daarop zijn afgestemd. Binnen die systemen is de chemie-instelling dan verder op maat.

Voordelen en nadelen van B2B-laders (ten opzichte van alternatieven)

Hieronder een overzichtelijke vergelijking van de voor- en nadelen van een B2B-lader vergeleken met andere laadoplossingen in campers, zoals split-charge relais, diodebruggen, zonne-energie en gebruik van omvormers/230V-laders:

Voordelen van een B2B-lader

  • Optimale laadspanning en -strategie: Een B2B-lader laadt de huishoudaccu altijd volgens het ideale meertrapsprogramma. Dit leidt tot een snellere en vollere lading, onafhankelijk van schommelingen in de dynamo-uitgang. Zeker bij moderne “smart” dynamo’s is dit een must; de B2B zorgt voor consistent laden waar de dynamo zelf zou terugregelen.
  • Geschikt voor moderne accu’s (AGM/Lithium): In tegenstelling tot een simpel relais, dat geen rekening houdt met accutype, kan een B2B-lader probleemloos gevoelige accutechnologieën aan. Lithium- en AGM-accu’s krijgen exact het juiste laadprofiel, wat hun prestaties en levensduur maximaliseert. Dit maakt B2B-laders toekomstbestendig: als u uw accu-upgrade van lood naar Li, hoeft u enkel de instellingen te wijzigen.
  • Isolatie en ontladingpreventie: Een B2B-lader functioneert automatisch als scheidingsdiode of relais, maar dan zonder spanningsval. De start- en boordaccu zijn ontkoppeld zodra de motor uit staat, waardoor uw startaccu altijd beschermd is tegen leegtrekken door verbruikers op de huishoudaccu. Dit geeft dezelfde zekerheid als een goede diodebrug/VSR, met daarbij het voordeel van gecontroleerd laden tijdens motorloop.
  • Compenseert spanningsval en lange leidingen: Zoals besproken zorgt een DC-DC booster ervoor dat ook bij lagere spanning op de ingang de uitgangsspanning wordt opgevoerd tot het benodigde niveau. Hiermee worden verliezen door lange kabeltrajecten of overgangsweerstanden gecompenseerd. U hoeft dus niet overmatig dikke kabels te leggen naar achterin de camper puur om spanningsval te vermijden – de lader vangt redelijk wat op (binnen grenzen). Hierdoor is de laadinstallatie flexibeler in te bouwen.
  • Bescherming van elektronica: B2B-laders stabiliseren de boordspanning tijdens het rijden. Ze dempen pieken en dalen – bijvoorbeeld de Mastervolt Mac Plus filtert spanningspieken van regeneratief remmen en houdt de uitgang stabiel. Dit beschermt gevoelige 12V-apparatuur (LED-lampen, elektronica) tegen overspanning. Ook voorkomt het spanningsschommelingen als grote verbruikers aan/uit gaan, omdat de lader tot zekere hoogte als buffer fungeert. Dit is een voordeel tov. directe koppelingssystemen waarbij de hele boordsysteemspanning mee fluctueert met de dynamo.
  • Stroombegrenzing en dynamo ontzien: Waar een relais de dynamo ongecontroleerd maximaal kan belasten, zal een B2B-lader de laadstroom begrenzen tot zijn nominale waarde (bijv. 30A, 50A). In Euro5/6-modus kan dit zelfs lager instelbaar zijn. Dit voorkomt dat een relatief kleine dynamo permanent op topprestatie moet draaien of boven zijn ontwerpbelasting komt. Indirect komt dit ook brandstofverbruik en slijtage ten goede – de lader neemt wat nodig is. (Al moet gezegd dat een slimme dynamo dit zelf ook regelt; desalniettemin voorkomt de B2B rare pieken, zoals bij een diep ontladen huishoudaccu direct na starten.)
  • Aanvullende functionaliteiten: Sommige B2B-laders bieden extra’s, zoals de mogelijkheid om de startaccu mee te laden (in omgekeerde richting als de huishoudaccu vol is, zie CTEK), of kunnen dienen als stabiele voedingsbron als er tijdelijk geen accu op aangesloten is (dit claimen bijv. Mastervolt en Victron laders – handig bij het wisselen van een accu om geheugenverlies in systemen te voorkomen). Deze veelzijdigheid gaat verder dan wat een relais/diode ooit kan doen.

Nadelen / aandachtspunten van een B2B-lader

  • Kosten: Een B2B-lader is duurder dan een simpel scheidingsrelais of diodescheider. Waar een zwaar relais en wat bekabeling mogelijk voor enkele tientallen euro’s te krijgen is, kosten B2B-laders typisch enkele honderden euro’s (afhankelijk van amperage en merk). Dit is een aanzienlijke meerinvestering in de camper-elektra. Voor budgetbewuste bouwers van oudere campers kan dit een drempel zijn als hun huidige systeem “het gewoon doet”.
  • Complexiteit installatie: Zoals boven beschreven vergt de inbouw van een DC-DC lader iets meer werk (meerdere zekeringen, dikker snoer, juiste configuratie). Een relais daarentegen is vrij rechttoe-rechtaan te monteren. Ook neemt een B2B-lader fysiek wat ruimte in beslag en moet hij liefst op een koele plek zitten. Dit alles vraagt meer planning. Het is echter zeker binnen het bereik van de handige doe-het-zelver, maar vergt simpelweg meer dan twee draden aan een relais leggen.
  • Begrensde laadstroom: Een aandachtspunt is dat de laadstroom gelimiteerd is tot de specificatie van de lader. Bijv. een 30A B2B-lader zal niet meer dan 30A naar de huishoudaccu sturen, ook al zou de dynamo best 80A kunnen missen en de accu het kunnen hebben. Dit betekent dat in situaties waar de dynamo zeer groot is en de accu flink leeg, een directe koppeling mogelijk sneller zou kunnen laden in de eerste fase doordat 50–60A of meer wordt overgedragen. In de praktijk vlakt dit snel af (de dynamo-regeling gooit toch terug), maar het kan betekenen dat wie echt maximale laadsnelheid wil, moet investeren in een zwaardere B2B-lader of meerdere parallel (wat kan bij sommige merken) om die hogere stroom te behalen. Directe koppeling kent in principe geen dergelijke limiet behalve de dynamo en accu zelf. Met B2B bent u gebonden aan de gekozen ampèrage van het apparaat – wilt u meer, moet u een duurdere/hogere versie aanschaffen of een tweede lader parallel zetten.
  • Conversieverlies als nadeel: Hoewel eerder betoogd dat de effectiviteit hoger is, is het waar dat er omzettingsverlies optreedt in de vorm van warmte. Dit betekent dat een klein deel van de dynamo-energie niet in de accu belandt. Bij lange rijperiodes en grote stroom kan dit een paar ampère-uur schelen vergeleken met een 100% efficiënte relaiskoppeling. In scenario’s waar de huishoudaccu eigenlijk ook zonder booster wel vol zou raken (klassieke dynamo, lang rijden), is dit verwaarloosbare verschil het enige “nadeel” van de booster. Men zou kunnen stellen: “een relais kost geen stroomverlies, waarom zou ik die vervangen?” – zoals uitgelegd is dat alleen valide als de standaard laadspanning geschikt is en men geen baat heeft bij de andere voordelen. Maar het is goed te beseffen dat ~5–10% van de opgewekte stroom verloren gaat als warmte in de B2B-lader. Zorg daarom voor een goede koeling/ventilatie van het apparaat, anders zal het rendement nog wat dalen (door warmtereductie schakelen sommige laders dan terug in stroom).
  • Niet noodzakelijk in elke situatie: In eenvoudige setups (bijv. een oude camper met Euro3-motor, loodaccu’s, geen hoge eisen) functioneert een scheidingsrelais in de praktijk ook naar behoren. De winst van een B2B-lader is daar kleiner; de accu werd met de oude techniek al ~90% vol en men heeft geen lithium of gevoelige elektronica. In zo’n geval zijn de voordelen van een DC-DC lader minder merkbaar, en moet men voor zichzelf afwegen of de investering loont. Echter, de trend van strengere emissievoorschriften maakt dat nieuwe campers eigenlijk standaard een booster vereisen – vandaar dat dit punt vooral geldt voor oudere voertuigen.
  • Eigen verbruik: Veel DC-DC laders hebben een heel laag maar niet nul eigen verbruik in standby (sommige <1 mA, andere enkele mA). Een relais verbruikt alleen stroom als de motor draait (spoelbekrachtiging) en een diode verbruikt niets. In de praktijk is dit eigenverbruik van een B2B te verwaarlozen, maar theoretisch kan het een startaccu over maanden leegtrekken als het continu aangesloten blijft zonder te laden. Merken ondervangen dit meestal door een auto-shutoff; Victron Orion trekt bijvoorbeeld <1 mA in off-mode. Desondanks wordt soms aangeraden een scheidingsschakelaar te plaatsen als men de camper maanden stalt, of de minus los te nemen, net als bij elke boordelektronica.

B2B-lader vs. zonne-energie: Zonnepanelen vormen een alternatieve (en complementaire) laadbron. Een voordeel van zonnepanelen is dat ze de accu laden zonder dat de motor hoeft te draaien – ideaal bij langer kamperen op één plek. Ze werken stil en op termijn “gratis” (zonlicht). Echter, het vermogen van zonnepanelen is beperkt en weersafhankelijk. Een typisch camperpaneel (100–200W) levert 5–10A laadstroom in vol zonlicht. Een B2B-lader kan 30–50A leveren zolang de motor draait. Voor het bulk-laden van een grote accu is de dynamo via B2B dus veel krachtiger en betrouwbaarder (onafhankelijk van het weer). Bovendien laden panelen alleen overdag; een B2B laadt wanneer u rijdt (desnoods ’s nachts rijden). In de praktijk sluiten veel camperaars beide systemen op elkaar aan: de B2B voorziet snelle lading tijdens het rijden, terwijl de zonnepanelen de accu’s onderhouden en bijladen tijdens het kamperen. Ze vullen elkaars nadelen aan – de B2B verbruikt brandstof en werkt enkel bij draaiende motor, de panelen werken gratis maar alleen bij zon. Een nadeel van alleen zonnepanelen is dat in winter of slecht weer de huishoudaccu mogelijk niet voldoende oplaadt; hier komt de B2B dan weer als backup in beeld. Omgekeerd kunnen de panelen het aantal benodigde rij-uren met dynamolading verminderen. Sommige B2B-laders (zoals de CTEK D250SE, Renogy DCC-serie, Redarc BCDC) combineren dual input: ze hebben een ingebouwde zonne-controller zodat zowel dynamo als paneel op één apparaat binnenkomen en gecoördineerd laden. Dit is erg handig en zorgt dat de twee bronnen elkaar niet dwarszitten maar optimaal gebruikt worden.

B2B-lader vs. omvormer/230V-lader: Een creatieve alternatieve methode die soms wordt toegepast, is het gebruik van een omvormer (12V naar 230V) gekoppeld aan een normale acculader. Bijvoorbeeld: tijdens het rijden een 230V omvormer op de startaccu aansluiten en hierin de camper-acculader steken om zo de huishoudaccu te laden. Dit werkt, maar de energieketen is lang en inefficiënt. Er vindt dubbele omzetting plaats (12V->230V AC in de omvormer, dan 230V AC -> 14V DC in de lader), waarbij iedere stap 10–20% verlies kan hebben. Het totale rendement van zo’n setup ligt vaak rond de 70%. Ter vergelijking: een DC-DC lader haalt ~90% rendement. Dat betekent dat u met een omvormer-oplossing meer van uw dynamovermogen verliest als warmte. Bovendien zijn er meer apparaten die storingsgevoelig zijn en ruimte innemen. Het enige voordeel van deze methode is dat als u al een sterke omvormer en goede lader bezit, u geen B2B hoeft aan te schaffen. Maar tegenwoordig zijn DC-DC laders breed verkrijgbaar en in prijs gedaald, waardoor de meeste mensen toch voor de elegantere all-in-one oplossing kiezen. Een omvormer is in een camper vooral bedoeld om 230V apparaten te voeden, niet om via een omweg de accu te laden terwijl er gespecialiseerde DC-DC laders zijn.

B2B-lader vs. traditionele dynamo-regelaar: In de scheepvaart en oudere campers werden soms zogenaamde “dynamo boosters” of externe laadregelaars toegepast die de dynamo zelf in een meertraps laadcurve sturen (bijv. Sterling Alternator-to-Battery chargers of Alpha Pro regelaars). Deze kunnen de dynamo-output opvoeren naar 14,4V etc. In moderne voertuigen is dit vaak niet mogelijk vanwege ECU-integratie. De B2B-lader is dan de eenvoudiger oplossing omdat hij downstream zit en de dynamo zelf ongemoeid laat. Voor de meeste camperbouwers is een B2B daarom praktischer dan het wijzigen van de dynamo aansturing.

Samenvatting

Voordelen B2B: optimale en snelle lading, geschikt voor alle accutypen (incl. lithium), beschermt startaccu en boordelektronica, compenseert slimme dynamo’s en spanningsval, en ontziet de dynamo door stroomregeling. Nadelen: hogere kostprijs, iets complexere installatie, beperkt tot nominale stroom (voor hogere laadstroom moet een zwaarder model gekozen worden), en een klein omzettingsverlies. In vrijwel alle moderne campers wegen de voordelen duidelijk op tegen de nadelen – vandaar dat laadboosters inmiddels de standaard zijn in veel fabriekscampers om te voldoen aan de laadbehoefte in combinatie met Euro6 motoren. Alleen in specifieke low-budget of klassieke toepassingen kan men overwegen bij een eenvoudig relais te blijven, mits dat voldoet.

Aanbevolen merken en modellen

Er is een ruime keuze aan B2B-laders op de markt. Hieronder een overzicht van enkele populaire merken/modellen met hun specificaties en bijzonderheden, geschikt voor campertoepassingen:

Merk & ModelMax. laadstroomIngang/uitgangAccutypesBijzonderheden
Victron Orion-Tr Smart 12/12-30
 (niet-geïsoleerd)
30 A (@12V)12V → 12V (DC-DC)Lood, AGM, Gel, LiFePO₄Bluetooth-app configuratie (adaptief 3-traps profiel). Kan meerdere units parallel schakelen voor hogere stroom. Zeer compact (ok voor voertuigen). Rendement ~87%. Geïsoleerde varianten en 24V-modellen ook beschikbaar.
CTEK D250SE Dual
 (Dual Input)
20 A (@12V)12V → 12V + Solar inputLood (WET, AGM, Gel), LiFePO₄Dual-input: combineert dynamo en zonnepaneel (max. ~23V/300W) op één laaduitgang. 5-traps volautomatisch laden, schakelbaar tussen normaal (14,4V) en AGM (14,7V) en Lithium (14,2V) profiel. Ingebouwde temperatuursensor en IP65 spatwaterdicht. Kan met SmartPass 120 module worden uitgebreid tot 140A systeem.
Sterling Power Pro Batt Ultra
BB1260 (of BBW1260)
60 A (@12V)12V → 12V (DC-DC)Lood (alle), AGM, Gel, LiFePO₄Zeer krachtige laadbooster voor grote accu-banken. 9 voorgeprogrammeerde laadprofielen + 1 gebruikersprofiel (volledig instelbaar). Levert vierfasen laadcurve (incl. float) tot 60A. Diverse activeringsmodi (ignition of automatisch) incl. ondersteuning voor regeneratief remmen. Bekend om robuustheid; heeft actieve koeling (ventilator) en beveiligingen tegen oververhitting. Ook verkrijgbaar in 30A versie (BB1230) en varianten voor 24V systemen.
Votronic VCC 1212-30
 (VCC 1212-50)
30 A (of 50 A)12V → 12V (DC-DC)Lood (nat, AGM, Gel), LiFePO₄Duits kwaliteitsmerk vaak toegepast in Europese campers. Intelligente “Lade-Wandler” met geoptimaliseerde laadkarakteristieken voor verschillende accu’s. De 30A versie is compact (146×67×40 mm) en zonder ventilator, 50A iets groter met meer koeling. Heeft ingebouwde bescherming tegen overbelasting, onderspanning, kortsluiting etc. Eenvoudig in te stellen via dipswitch (inclusief lithium-stand). Geen galvanische isolatie (gemeenschappelijke min). Betrouwbaar en storingsvrij, vaak geïntegreerd in systeemkasten van camperbouwers.
Redarc BCDC1240D
 (Dual Input)
40 A (@12V)12V → 12V + Solar inputLood (incl. Ca/Ca), AGM, Gel, LiFePO₄Bekend Australisch merk, geliefd bij offroad en 4x4 builds. Kan zowel van dynamo als zonnepaneel (max 45V/~400W) tegelijk laden. Stoftdicht en waterbestendig ingegoten design (geschikt voor motorcompartiment). Geeft multi-stage laadoutput, ook geschikt voor calcium/calcium-accu’s die hogere spanningen nodig hebben. Heeft geen Bluetooth, instellingen via bedrading (selectiekabels). Uitstekend voor ruwe omstandigheden, maar in EU minder gangbaar en prijzig in import.
Mastervolt Mac Plus 12/12-5050 A (@12V)12V → 12V (DC-DC)Lood, AGM, Gel, Li-ion (LiFePO₄)Hoogwaardige marine-grade lader. Stille, fanloze werking (convectie koeling). Volledige 3-traps IUoU laadkarakteristiek voor snelle lading tijdens korte ritten. Beschikt over MasterBus integratie voor monitoring/automatisering. Heeft instelbare stroombegrenzing voor Euro5/6 dynamo’s en automatische motor-detectie (start/stop). Kan in parallel gezet worden voor >100A laadstroom. Robuuste M8 aansluitingen en E-keur voor voertuiggebruik. Professioneel segment; duurder in aanschaf, maar geliefd in veeleisende toepassingen (expeditie, marine en luxe campers).

Toelichting bij tabel: Alle genoemde laders zijn geschikt voor 12V systemen (behalve de Redarc ook voor 24V varianten verkrijgbaar bij dat merk). Ingang/uitgang wil zeggen dat ze ontworpen zijn om een 12V startaccu/dynamo om te zetten naar een 12V huishoudaccu-lading – behalve de dual input modellen die tevens zonne-energie inpassen. Voor 24V trucks of 24V naar 12V toepassingen hebben de meeste merken evenknie-modellen (bijv. Victron Orion 24/12, Sterling BB2412, Mastervolt Mac 24/12 etc.). De accutypen kolom geeft aan welke batterijchemie-profielen kunnen worden ingesteld; vrijwel alle moderne laders dekken de gangbare types. Bijzonderheden noemen unieke features of differentiators van dat model/merk.

Naast bovenstaande zijn er nog andere merken op de markt. Renogy bijvoorbeeld biedt betaalbare DC-DC chargers (20A, 40A, 50A) die vergelijkbaar werken – hun 50A DCC50S model combineert 25A dynamolading en 25A zonnepaneellading, handig voor kleinere campers. Schaudt (Elektroblock) in Duitse campers heeft soms een geïntegreerde booster (bij Euro6 versies wordt intern een laadbooster-module toegevoegd). NDS (Italiaans) heeft de PowerService-serie boosters die in Zuid-Europa populair zijn. Het loont de moeite om te letten op eigenschappen als efficiëntie, geluidsproductie (ventilator ja/nee), programmeerbaarheid en natuurlijk de benodigde laadstroom bij het kiezen van een model.

Conclusie

B2B-laders hebben de manier waarop campers hun huishoudaccu’s laden revolutionair verbeterd. In plaats van simpelweg te vertrouwen op de dynamo, zorgen deze DC-DC laders voor een intelligente, snelle en volledige lading van de tweede accu, wat cruciaal is geworden met de komst van slimme Euro6-dynamo’s en nieuwe accutechnologieën als lithium. Hoewel de installatie-investering hoger is dan bij traditionele methoden, betalen de voordelen zich terug in betrouwbare energievoorziening onderweg en een langere levensduur van dure accu’s. Of u nu een eenvoudige campervan of een uitgebreide expeditietruck heeft, er is een B2B-lader beschikbaar die past bij uw systeem. Dit overzicht heeft de werking, toepassing en keuzes van B2B-laders uit de doeken gedaan – zodat u goed geïnformeerd de stroomvoorziening van uw camper naar een hoger niveau kunt tillen.

Reactie plaatsen