Ramen Plaatsen Wordt Eenvoudiger!

Vanaf 1 juni 2024 is er een nieuwe wetgeving van toepassing betreffende het plaatsen van ramen in voertuigen lichte vracht (N) en campers (M1 SA)


Het plaatsing van ramen in zij-en achterkant worden vrijgesteld van een 2e fase (homologatie) onder voorwaarden!


Volgende voorwaarden zijn van toepassing:

  • Het zijraam/raam in de achterdeur moet steeds over een E-goedkeuring beschikken.
  • De integriteit van de dragende structuur moet behouden blijven: er mogen geen steunbalken doorgezaagd worden.
    EN
  • Indien je een voorafgaand akkoord van de basisfabrikant op VIN-nummer (chassisnummer) voorhanden hebt: je voert de werken uit en je maakt zelf een attest op. In dit attest bevestig je dat de integriteit van de dragende structuur behouden blijft en dat de installatie conform is met de opbouwrichtlijnen van de basisfabrikant en fabrikant van het raam. Met vermelding van de uitgevoerde insnijdingen (foto’s en duidelijke omschrijving met vermelding van aantal, grootte en plaats).
    Er zijn echter steeds minder fabrikanten die deze toelating geven aan particulieren of niet erkende ombouwers.
    OFWEL
  • Indien geen akkoord basisfabrikant op VIN-nummer voorhanden:
    • Je spreekt af met een erkende technische dienst (ETD) categorie A (dit is niet hetzelfde als autokeuring centra) en je voert de werken zelf uit. Nadien laat je de werken door een ETD controleren. Ze maken ook een attest op en de kostprijs is ongeveer €200 incl btw.
    • Of je laat de werken uitvoeren door een erkende COP-fabrikant. Deze fabrikant maakt een attest op.

Een overzicht van de soorten ramen of contacteer ons voor een offerte op maat.


Hieronder een overzicht van meest voorkomende aanpassingen aan campers. Deze zijn onderverdeeld in wijzigingen die vrijgesteld zijn en wijzigingen die een tweede fase vereisen.

Inrichtingen/wijzigingen die zijn vrijgesteld van een 2e fase (= homologatie dossier):

  • Dakraam, dakluik of ventilator. Hier zijn dezelfde voorwaarden van toepassing zoals bij het plaatsen van ramen (zie hierboven).
  • Plaatsen van extra ramen in de laadruimte (zie voorwaarden hierboven).
  • Bagagerek en andere uitrustingen op het dak (moet vast gemonteerd zijn op het voertuig).
  • Ladder, stang, treeplank of opstaptrede achteraan (onder bepaalde voorwaarden zie instructienota).
  • Intrekbare zijdelings treeplank (onder bepaalde voorwaarden zie instructienota).

Indien er nog andere werken worden uitgevoerd met het doel om te homologeren en in te schrijven als kampeerwagen is er uiteraard wel een 2e fase nodig.

Wijzigingen die een 2e fase (= homologatie dossier) vereisen:

  • Zetel voorzien van draaiplateaus
  • Extra zetels plaatsen in de laadruimte die gebruikt worden tijdens het rijden.
  • Een hefdak
  • Verandering van categorie: van lichte vracht N naar kampeerwagen M type SA

Contacteer ons voor meer informatie of stel jouw vraag onderaan.

Je kan hier de volledige instructie nota lezen:
instructie-nota-2024-05-inrichtingen-met-of-zonder-tweede-fase

Lees meer over dit onderwerp in onze kennisbank:
Camper Homologeren en Carrosserie wijzigingen uitvoeren